torstai 17. syyskuuta 2015

Onko mieltä osoittaa mieltä, kysyy Rauha

Kyselin Kanojen käsitystä vireilläolevasta vastineena hallituksen säästölistoihin. Olen kuullut, että ovat olleet laiskoja munijoita eli johonkin sitä tarmoa on nyt käytetty.

Edestäpäin Saimi, Rauha ja Hulda

Saimi:
:" Aika tohina on päällä. Syntyi eloa tähänkin Ehtoolehtoon, kun päästään perjantaina ulkoilemaan. Minä ainakin osallistun mielelläni Kanaliiton jäsenenä tlaisuuteen. Liitto maksaa matkat ja saadaan vielä päivärahaa. On se muuta kuin tämä alituinen kaurajyvien nokkiminen. Itse asiassa lähdetään jo tänään illalla, niin ehditään osallistua kunnolla pöhinään. Ajattelin munia johonkin bussiin ja pistää munan kiertämään. Jännää, kun ei taas tiedä, kenet siellä kaupungin yössä tapaa. Kukkojakin on paljon paikalla. Hulda on koko viikon maalannut meille plakaatteja. Minulla lukee. " Kanapower jyrää- me ei luovuta mistään!"
Rauha:
" Minä ihmettelen, miksi sunnuntain munasta pitää saada parempi korvaus; eihän asiakkaatkaan osta kalliimmalla sunnuntaimunia. Tosin tietysti makupaloja on kiva saada. Ja miten sitä estää itseään ylitöinä munimasta, kysyn vaan? Pitäisikö mennä keskivartalo-Pilateskurssille ja kuka sen maksaa? Koulutusrahojakin ovat leikkaamassa. Hulda kyllä kotkotti, että älä sinä Rauha ajattele, Kanaliitto ajattelee ja hän on sen pomo. Työnsi minulle plakaatin: " Ei munita sunnuntaina- ja meillä on aina sunnuntai". En kyllä kehtaisi tuommoista kantaa, mutta Hulda tekee elämän vaikeaksi, jos en osallistu. Meuhkaa, että meillä ei ketään painosteta, mutta kyllä minä sen tunnen.
Hulda:

" Kaiken tässä saa tehdä itse, että muut raahautuvat mukaan. Nokka maalissa olen laatinut iskulauseita, munimaan ei ole ehtinyt viikkoon. On tässä ollut iloakin. Nyt kaikki kuuluvat Kanaliittoon ja tottelevat minua. Kukko- ja Ankkaliittojen jäsenetkin ovat perjantaina mukana. Me puheenjohtajat mennään yhdessä omalla taksilla ja asutaan luksushotellissa. Minulla on mukana ylimääräisiä viirejä: "Hulda Kana Siipiliiton uudeksi puheenjohtajaksi" . Olen organisoinut kanat levittämään julisteita mielenilmauksen yhteydessä osallistujille. Tulossa hieno tilaisuus. Meitä ei nokita! Kuvittelevat, että me pienipalkkaiset kanat ollaan riistettävissä. Rauha höpötti, että pitäisikö meidän ensin alkaa munimaan ennenkuin osoitetaan mieltä korvauksista. "Me pidetään kiinni saavutetuista eduista. Se tässä on oleellista, senkin kana-aivo ja minun uusi puheenjohtajuuteni."

Yritin vielä tarkistaa, että paljonko sitä on ruokien ja hoidon vastineeksi munittu ja onko laatu ollut kohdallaan, mutta kanakopissa eivät ehtineet hoitamaan viestintää- aikataulut painoivat nähtävästi päälle. Loppuun kuulin Saimin kotkottavan, että lähtee ajoissa varaamaan orrelta kunnon paikkaa, kun pääministeri puhuu televisiossa. Ties vaikka tapaisi sen tilaisuudessa?



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti